Come As You Are (Nirvana)

Przed nami utwór Come As You Are z legendarnej płyty Nirvany – Nevermind. Bez względu na preferencje muzyczne, jest to kawał historii rocka i każdemu gitarzyście wypada mieć choć niewielkie pojęcie na temat tej kapeli i ich piosenek.

Tonacja i strój

Utwór oryginalnie jest w tonacji Em, ale został nagrany w obniżonym stroju D (tzn. że wszystkie struny brzmią o ton niżej). Aby zaoszczędzić sobie kłopotu my zagramy go w F#m, dzięki czemu poradzimy sobie bez przestrajania gitary.

Wiedza o tonacji będzie również przydatna do improwizacji, bowiem określa ona punkt wyjścia dla pierwszej pozycji pentatoniki lub skali eolskiej (F#). Zatem do dzieła, bo jest co grać.

Forma

Utwór składa się z trzech części, które powtarzają się w konkretnym układzie. Nazywamy to formą utworu. Jako gitarzysta rozrywkowy, grający z innymi muzykami, szybko zauważysz, że wszyscy bardzo często posługują się pewnymi sformułowaniami np. „zagraj to od drugiej zwrotki”, „teraz gramy od części B”, „po drugim B zagraj jeszcze raz riff”. To taki rodzaj nomenklatury (słownictwa) muzycznej, do której po prostu musisz przywyknąć. A zaczynamy już dzisiaj.

Celem tej lekcji jest to aby być w stanie zagrać swoją partię bezbłędnie wraz z dowolnym z pokładów. Wiem, że wszyscy chcemy grać szybko, jednak dla mnie liczy się przede wszystkim dokładność.

Wersja demo (z gitarami grającymi melodię)

Podkład

Podkład wolniej

Podkład bardzo wolno